Buraki – właściwości buraków, potrawy z buraków. W trosce o zdrowie

Choć z wyglądu niepozorny, burak to warzywo posiadające wiele witamin i zbawienny wpływ na ludzki organizm. Dlatego też warto wziąć go pod uwagę, decydując się na dietę oczyszczającą, czy chcąc zadbać o zdrowie, zapewniając sobie codzienną dawkę niezbędnych dla organizmu witamin. Nie lubisz buraków? Nic straconego! Dowiesz się, jak je przygotować, by ich spożycie nie stanowiło problemu!

Buraki-burak-salatka-z-burakiem

Buraki – jakie są właściwości buraków

Jako jedne z popularnych w Polsce warzyw, buraki bywają niedoceniane. Jednak niesłusznie! W tym niewielkim warzywie zawarte jest bowiem mnóstwo wartościowych substancji i witamin, które zapewniają prawidłową pracę organizmu, poprawiają samopoczucie, a nawet pomagają walczyć z nadciśnieniem i zbyt wysoki cholesterol. Najważniejsze substancje znajdujące się w burakach, to między innymi:

  • witamina A,
  • witaminy z grupy B (B1, B2, B3, B4, B5, B6, B12),
  • witamina C,
  • sód,
  • potas,
  • mangan,
  • żelazo,
  • magnez,
  • miedź,
  • cynk,
  • kobalt,
  • fluor,
  • fosfor,
  • cukry,
  • białka,
  • karoteny,
  • chlor,
  • błonnik,
  • kwasy organiczne.

Dzięki tylu różnym składnikom buraki mają wiele zbawiennych właściwości. Pomagają wzmagać koncentrację, poprawiają refleks, ułatwiają radzenie sobie ze stanami depresyjnymi oraz nerwicą – za sprawą witamin z grupy B. Zawarte w nich pierwiastki pomagają również w profilaktyce nowotworowej i zwalczaniu chorób cywilizacyjnych. Jednak cechą, którą najczęściej wykorzystuje się w dietach, są oczyszczające właściwości buraków.

Detoks z burakami

Dieta oczyszczająca to doskonały sposób, by przygotować organizm na duże zmiany w sposobie odżywiania, zwiększając skuteczność przyszłej diety i ułatwiając zmianę nawyków żywieniowych. Wszystko za sprawą ich niesamowitych właściwości oczyszczających. Na co wpływają? Przede wszystkim na:

  • hamowanie procesów gnilnych w jelitach,
  • usuwanie nadmiaru mocznika z organizmu,
  • obniżanie poziomu cholesterolu,
  • hamowaniu procesów odpowiedzialnych za powstawanie miażdżycy,
  • usuwanie szkodliwych drobnoustrojów,
  • zapobieganie przylepianiu się drobnoustrojów do tkanek.

To właśnie dzięki temu buraki są tak bardzo cenione w wielu dietach oczyszczających i odchudzających. Jednak co jeść, aby buraki mogły działać, a ich smak nie drażnił podniebienia?

Potrawy z buraków – jakie?

Przed zdecydowaniem się na dietę warto dowiedzieć się, jakie potrawy z buraków sprawdzają się najlepiej, by nie mieć problemu z opracowaniem smacznego, lekkiego posiłku.

Niezwykle popularne są koktajle warzywne z burakami. Najczęściej można je przygotować z buraków z dodatkiem marchewki bądź selera i jabłka. Pół litra tego typu napoju skutecznie zaspokaja głód i daje energię do pracy, dlatego też doskonale sprawdza się jako pierwsze śniadanie.

Oprócz soków można również przygotować miksturę z buraków, którą spożywa się w niewielkiej dawce każdego dnia. Do jej przygotowania potrzeba: 3 buraków ćwikłowych, 2 łyżki mąki, 100 g rodzynek oraz pół szklanki ksylitolu. Wszystkie składniki wraz z wodą należy dokładnie umyć i umieścić w słoiku, a potem odstawić na kilka dni. Gotową miksturę należy spożywać po 1 łyżce 3 razy dziennie.

W potrawach stałych buraki sprawdzają się równie dobrze. Eksperymentując w kuchni można przygotować buraczane carpaccio, barszcz lub sałatkę z dodatkiem liści buraków. Przepisów jest oczywiście znacznie więcej, a wszystkie z nich pozwalają cieszyć się zdrowotnymi właściwościami tych warzyw.

SPRZĘT SPORTOWY ORAZ ODZIEŻ ZNAJDZIESZ W SKLEPIE: TRENUJESZ.PL

 

Buraki – właściwości buraków, potrawy z buraków. W trosce o zdrowie
5 (100%) 1 vote