Co robić po treningu? Nie daj się zakwasom!

Aktywność fizyczna to doskonały sposób, aby wyładować stres i wzmocnić organizm. Jednak uprawianie sportu to nie tylko więcej endorfin, ale również zakwasy. Na szczęście dolegliwościom tym można w łatwy sposób zaradzić. Co robić po treningu, aby pozbyć się zakwasów?

Wbrew nazwie zakwasy nie są wynikiem nagromadzenia kwasu mlekowego w mięśniach. Teoria ta została obalona przez najnowsze badania, według których za opóźniony ból mięśniowy po intensywnej aktywności fizycznej odpowiadają tak naprawdę mikrourazy strukturalnych włókien mięśniowych. Zazwyczaj tego rodzaju dolegliwości pojawiają się około 24 godziny po wysiłku i ustępują po kilku dniach. Warto wiedzieć, co robić po treningu, aby złagodzić ból mięśni lub całkowicie go wyeliminować.

 

Skuteczne sposoby na zakwasy

Zakwasy mogą być bardzo uciążliwe, dlatego warto stosować triki, aby je zniwelować. Oczywiście każda osoba uprawiająca sport powinna przede wszystkim pamiętać o około 10 minutowej rozgrzewce przed treningiem, która uelastyczni mięśnie. Ważne jest także stopniowanie wysiłku podczas ćwiczeń i wykonanie rozciągania na zakończenie. Co w przypadku, gdy zakwasy i tak się pojawiły? Z jakich sztuczek można skorzystać?

 

  • Sauna – to doskonały sposób, aby rozluźnić mięśnie i ogólnie się odprężyć. Należy jednak pamiętać, żeby do sauny nigdy nie wchodzić zaraz po wysiłku, może to bowiem spowodować jedynie niebezpieczne osłabienie organizmu.
  • Gorąca kąpiel – kolejna dobra metoda na rozluźnienie mięśni. Do wody można dodać np. sól morską. Miłośnicy aktywności fizycznej bardzo często polecają też prysznic i polewanie bolących miejsc raz ciepłą, raz zimną wodą.
  • Masaż – idealny, aby poprawić przepływ krwi w miejscach dotkniętych zakwasami. Aby go wykonać, można posłużyć się specjalnymi wałkami. Do masażu warto także zastosować olejki eteryczne, np. olejek lawendowy, który pięknie pachnie i wykazuje działanie łagodzące i antyseptyczne.
  • Pływanie – pobyt na basenie także może wspomóc w złagodzeniu zakwasów. Pływanie rozluźnia mięśnie, a jednocześnie jest także formą treningu. Wystarczy pokonać kilka basenów, aby odczuć wyraźne zmniejszenie się bólu mięśni.
  • Leki i maści apteczne – w razie dokuczliwego bólu, który nie pozwala na normalne funkcjonowanie, można skorzystać z dostępnych w aptece bez recepty preparatów. Produkty te uśmierzają ból dzięki zawartości ibuprofenu. Warto jednak stosować je tylko w ostateczności, kiedy żadne inne metody nie pomagają.
  • Właściwe pożywienie – według specjalistów także odpowiednie jedzenie może pomóc w walce z zakwasami. Przede wszystkim warto spożywać produkty bogate w węglowodany i białko. Można zorganizować posiłek bogaty w warzywa (np. szpinak, rukolę, brukselkę), wypić sok z wiśni lub sok pomidorowy.

Preparaty, które pomogą Ci w walce z zakwasami

Przy intensywnym  i regularnym wysiłku fizycznym treningach warto sięgnąć po suplementy na regeneracje mięśni. Są one łatwo dostępne i stosowane z umiarem nie stanowią żadnego zagrożenia dla naszego organizmu. Zalicza się so nich przede wszystkim Cytrulina, BCAA, Glutamina oraz HMB.

 

Czego nie robić w przypadku zakwasów?

Zakwasy to prawdziwa bolączka dla osób, które postanowiły zmienić swój styl życia i zacząć uprawiać sport. Aby się ich pozbyć, warto nie tylko wiedzieć, co może pomóc w ich eliminacji, ale także zdać sobie sprawę, czego nie należy robić. Przede wszystkim w razie zakwasów nie wolno się rozciągać czy realizować intensywnego treningu, bowiem może to doprowadzić do kontuzji. Niewskazane jest także picie alkoholu, napojów z kofeiną czy jedzenie posiłków zawierających tłuszcze nasycone.

Zakwasy to nieodłączny element treningów. Są szczególnie uciążliwe dla osób, które dopiero rozpoczęły przygodę z ćwiczeniami lub wracają do nich po dłuższej przerwie. Żeby się przed nimi uchronić, zawsze należy pamiętać o rozgrzewce przed treningiem i rozciąganiu po aktywności fizycznej. W razie pojawienia się zakwasów na drugi dzień można udać się do sauny, uszykować sobie gorącą kąpiel, sprawić sobie ciepło-zimny prysznic, popływać lub rozmasować bolące miejsca. Ważna jest także właściwa dieta. Najlepiej jest także zrezygnować z alkoholu, który spowalnia regenerację mięśni. Sport to zdrowie, dlatego każdy powinien go uprawiać – należy tylko robić to świadomie, dbać o stopniowanie wysiłku i pamiętać, że zakwasy to tylko chwilowa dolegliwość, która szybko minie.

Co robić po treningu? Nie daj się zakwasom!
Rate this post