Odżywki i suplementy – jak stosować? jakie dla początkujących?

Coraz więcej osób marzących o wysportowanej i szczupłej sylwetce kieruje swoje kroki do siłowni. Aktywny styl życia jest dziś nie tylko uważany za zdrowy, ale i modny. Trening na siłowni może przynieść niesamowite rezultaty, ale musi być także poszerzony o inne istotne elementy. Wśród nich wymienić można odpowiednią dietę oraz suplementy. Jakie preparaty warto kupić, jeśli zamierzamy rozpocząć ćwiczenia na siłowni?

Przede wszystkim warto mieć świadomość, że suplementy diety, choćby najdroższe i z najwyżej półki, nie wykonają pracy za nas. Regularny, dobrze rozplanowany trening to podstawa przy budowaniu atletycznej sylwetki. W niektórych przypadkach spożywanie zbyt dużej ilości suplementów może jedynie zaszkodzić zamiast pomóc. Dlatego zanim zdecydujemy się na zakup różnorodnych specyfików, należy powoli rozpocząć treningi, poznać swoje ciało, a następnie zgłębić wiedzę o suplementach. Co więc warto wiedzieć ?

Czym są suplementy?

Suplementy diety stały się dziś niezwykle popularne – i to nie tylko wśród uprawiających sport. Na rynku mamy dostęp do nieograniczonej ilości preparatów, w tym tych na odchudzanie, dla kobiet w ciąży czy dla mężczyzn. Suplementy mają przede wszystkim dostarczyć do naszego organizmu te substancje, których nam brakuje, np. witaminy czy minerały. Występują w formie kapsułek, płynu lub proszku. Nie należy ich mylić z lekami, które podlegają bardziej restrykcyjnym przepisom. Jakie wady i zalety posiada suplementacja?

Zalety suplementów Wady suplementów
bardzo szeroki wybór produktów ryzyko przedawkowania
ogólnodostępne w sklepach mogą oddziaływać z niektórymi lekami
duża różnorodność mogą uszkodzić wątrobę
wspomagają procesy utraty wagi, budowania sylwetki itp. preparaty mogą być zanieczyszczone
poprawiają wydolność i kondycję organizmu dłuższe stosowanie może spowodować uodpornienie się organizmu na dane substancje
niektóre specyfiki mogą podwyższać ciśnienie
skutki uboczne

Jak działają suplementy?

Jeśli rozpoczynamy treningi na siłowni, chcielibyśmy jak najprędzej zauważyć efekty. Z tego względu bardzo często zaopatrujemy się w suplementy. Nie zawsze jednak jesteśmy w pełni świadomi, jakie specyfiki powinniśmy zakupić. Przede wszystkim warto określić konkretny cel naszych treningów – zależy nam na spaleniu tłuszczu, a może jednak na budowaniu mięśni? W taki sposób łatwiej będzie dobrać właściwe preparaty. Jak działają najpopularniejsze suplementy?

  1. Odżywka białkowa – stosowanie tego suplementu spowoduje zahamowanie katabolizmu w mięśniach, co sprzyja ich rozbudowie. Co więcej wpływa na układ hormonalny, dzięki czemu nadaje się dla osób pragnących schudnąć. Uzupełnia dietę o proteiny. Powinno się ją spożywać po treningu.

     2. Kreatyna – zwiększa wytrzymałość mięśni, dzięki czemu jesteśmy w stanie ćwiczyć dłużej. Ponadto pomaga spalać tkankę tłuszczową. Naturalnie występuje np. w wołowinie.

     3. Przedtreningówki – mają pobudzić organizm przed wysiłkiem. W składzie tych preparatów możemy znaleźć np. kofeinę, guaranę czy beta-alaninę.Gainery – te wysokokaloryczne                   preparaty wpływają na szybkość budowania masy mięśniowej. Zapewniają energię ze względu na wysoką zawartość węglowodanów. Nie można jednak przesadzać z ich spożywaniem, gdyż            mogą powodować gromadzenie się tkanki tłuszczowej

    4. Spalacze tłuszczu – stosowane w celu skutecznego spalenia tkanki tłuszczowej. Najpopularniejsze to tzw. termogeniki, wykorzystujące proces termogenezy. Termogeniki sprawiają, że podczas     treningu zwiększa się temperatura naszego ciała, potliwość i co za tym idzie spalamy więcej kalorii. Działają także pobudzająco.

    5.Aminokwasy BCAA służą do poprawy syntezy białek w organizmie. Przyspieszają proces budowania mięśni i chronią przed wytwarzaniem kortyzolu. Można je stosować zarówno przed i po treningu.

   6.Boostery azotu – te suplementy wpływają na lepsze odżywienie mięśni i na ich siłę.

suplementy

Po co nam suplementy?

Wiele osób rozpoczynających przygodę z siłownią zastanawia się, czy suplementy są im potrzebne, a jeśli tak, to dlaczego. Początkującym amatorom siłowni zaleca się najpierw trening bez suplementów, aby mogli lepiej poznać swoje ciało, ułożyć odpowiedni plan ćwiczeń oraz zmienić nawyki żywieniowe. Suplementy to jedynie dodatek – żaden preparat nie zastąpi dobrze zbilansowanej diety, która powinna być bogata w witaminy i minerały oraz kwasy omega-3. Gdy już oswoimy się z siłownią i wprowadzimy zmiany w żywieniu, można wspomóc się suplementami, choć nie jest to konieczne. Z całą pewnością dobrze dobrane preparaty pozwolą szybciej zbudować masę mięśniowa, spalić niechciany tłuszcz, zwiększyć kondycję oraz pobudzić organizm do wzmożonego wysiłku. Na samym początku warto zaopatrzyć się w odżywkę białkową czy kreatynę. Z czasem można wprowadzać do codziennego menu także inne specyfiki.

Co warto wiedzieć przed zakupem?

Zakup suplementów nie jest prosty, przede wszystkim dlatego, że w sklepach dostępnych jest bardzo wiele specyfików. Jeśli chcemy zaopatrzyć się w najlepsze produkty, dobrze jest zgłębić tematykę suplementacji, a dopiero później nabyć odpowiednie preparaty. O czym warto pamiętać podczas zakupów?

1.Kupować jedynie produkty sprawdzone od znanych producentów. Czasem na rynku mogą się pojawić nieprzebadane suplementy, które mogą negatywnie wpłynąć na zdrowie.

2.Czytać etykiety suplementów, aby uniknąć preparatów, w których składzie znajdują się nierozpoznane substancje.

3.Nie zaopatrywać się w najtańsze suplementy – lepiej wydać nieco więcej pieniędzy i zażywać sprawdzone, bezpieczne preparaty.

4.Zachować ostrożność, jeśli przyjmujemy jakiekolwiek leki. Substancje zawarte w suplementach mogą bowiem wpływać na ich działanie. Najlepiej przed zastosowaniem określonych suplementów skonsultować się z lekarzem.

5.Nie należy wierzyć informacjom zawartym w reklamach czy w Internecie. W reklamach każdy producent będzie wychwalał swoje produkty, natomiast w Internecie nie brakuje fałszywych komentarzy, marketingu szeptanego czy perswazyjnych tekstów.

Sprawdź najlepszy sprzęt sportowy w sklepie trenujesz.pl

Odżywki i suplementy – jak stosować? jakie dla początkujących?
5 (100%) 4 votes