Jakie są najpopularniejsze fakty i mity o diecie?

W społeczeństwie funkcjonuje wiele przekonań odnośnie zdrowego odżywiania. Wiele z nich to jednak tylko powtarzane mity, niemające nic wspólnego z rzeczywistością. Warto odróżniać je od potwierdzonych badaniami zaleceń odnośnie odżywiania sprzyjającego zachowaniu dobrego zdrowia i odchudzaniu.

Najpopularniejsze fakty i mity o diecie

Należy jeść duże śniadania – Prawda

Syty posiłek z rana daje energię na cały dzień, a stwierdzenie, że jest to najważniejsza porcja jedzenia w ciągu dnia należy uznać za całkowicie prawdziwe. Dzięki dużej dawce energii po przebudzeniu spada zapotrzebowanie na nią w ciągu dnia, co skutkuje mniejszym apetytem i ostatecznie spożywaniem mniejszych ilości kalorii.

fakty i mity o diecie

Nie wolno najadać się przed snem – Prawda

Podczas snu tempo metabolizmu znacząco spada. Oznacza to, że kalorie dostarczone do organizmu na krótko przed pójściem do łóżka nie są wykorzystywane do produkcji energii, lecz większość jest gromadzona co skutkuje przybieraniem na wadze.

Na diecie odchudzającej trzeba ograniczać słodycze – Prawda

Słodkie przekąski są bombami kalorycznymi dostarczającymi zastrzyków energii, której niestety nie wystarcza na długo. Znaczne wzrosty poziomu cukru we krwi sprzyjają jeszcze szybszym spadkom glukozy, która musi być stale uzupełniania. Innymi słowy, słodycze zawierają wyjątkowo dużo kalorii, a jednocześnie nie są w stanie zastąpić zwykłego posiłku. Czy oznacza to, że na diecie odchudzającej konieczna jest całkowita rezygnacja ze słodkich przekąsek? Specjaliści twierdzą, że niewielki baton, czy też kilka kostek czekolady, nie zniweczy trudów odchudzania. Trzeba jednak zachować ostrożność, aby po jednej czekoladce nie sięgać po kilka następnych.

Jedzenie po 18 to droga do nadwagi – Mit

Nie powinno się jeść sytych posiłków na krótko przed snem. Czy jednak oznacza to, że już od 18 należy unikać wszelkiego pożywienia? Nic bardziej mylnego. Nie istnieje żadna konkretna godzina, po której szybciej przybiera się na wadze. Jedzenie kolacji należy uzależnić od godziny, o której się zasypia. Wedle wskazań dietetyków, ostatni posiłek powinno się spożyć najpóźniej na 2 godziny przed snem, 18 jest tu więc wyjątkowo nietrafiona, gdyż mało kto układa się do snu już o 20.

Kolacja nie może zawierać węglowodanów – Mit

Przeświadczenie, że w posiłkach, a zwłaszcza w kolacji powinno być maksymalnie dużo białka, a jak najmniej węglowodanów jest błędne. Badania pokazują, że węglowodany zmniejszają apetyt w większym stopniu niż białka oraz tłuszcze. Oznacza to, że nie tyle ich unikanie nie jest konieczne, lecz jest wręcz niewskazane. Kolacja może więc zawierać węglowodany, nie powinna być natomiast ogólnie zbyt syta, gdyż największy posiłek powinno spożywać się rano, a nie wieczorem.

5 posiłków dziennie – należy jeść często lecz po trochu – Mit

Najpopularniejszym mitem jest ten, wedle którego trzeba jeść małe porcje, ale często. Teoria ta opiera się na znajomości mechanizmu działania enzymu głodu – greliny, który uaktywnia się, gdy żołądek jest pusty. Wydaje się więc logiczne, że aby zmniejszyć apetyt wystarczy nie dopuszczać do całkowitego opróżnienia żołądka. Okazuje się jednak, ze nie ma absolutnie żadnych dowodów na to, aby osoby przestrzegające zasady jedzenia co najmniej 5 posiłków dziennie szybciej traciły na wadze lub były zdrowsze.

Niewątpliwie, częste jedzenie małych porcji nie jest szkodliwe, co najwyżej w niektórych przypadkach może doprowadzić do niewielkiego przejedzenia. Czy jednak warto wkładać tak wiele wysiłku w przygotowywanie kilku posiłków dziennie, skoro dieta ta przeważnie nie przynosi wymiernych rezultatów? Na to pytanie każdy musi już sobie odpowiedzieć samodzielnie.

Szukasz sportowego sprzętu? Sprawdź sklep trenujesz.pl

Jakie są najpopularniejsze fakty i mity o diecie?
5 (100%) 4 votes